Daune
I Dacă s-a produs un cutremur:
1. PuneÈ›i-vă în siguranță propria persoana È™i membrii familiei, respectând intrucÈ›iunile primite de la autorități;
2. ContactaÈ›i pe cât de repede posibil compania de asigurare prin care a fost eliberată poliÈ›a PAD, dar nu mai târziu de 60 de zile de la data producerii evenimentului asigurat, pentru avizarea daunei.
În cazul în care beneficiaÈ›i de ajutor social, contactaÈ›i direct PAID pentru avizarea daunei.
II Dacă a avut loc o inundație din cauze naturale sau o alunecare de teren:
3. AnunÈ›aÈ›i imediat autoritățile competente! Primul pas după producerea unui dezastru natural (cutremur, inundaÈ›ie sau alunecare de teren) este să contactaÈ›i autoritățile apropiate de locul producerii acestuia. Acestea vor constata, vor declara starea de dezastru È™i vor delimita zonele de calamitate pentru ca orice daună cuprinsă în riscurile asigurate să poată fi identificată corect. Autoritățile cărora trebuie să vă adresaÈ›i sunt:
• Unitățile judeÈ›ene I.S.U.
• Primăria localității unde se află locuinÈ›a asigurată, prin Serviciul Voluntar de SituaÈ›ii de Urgență - S.V.S.U./ Comitetul Local de SituaÈ›ii de Urgenta - C.L.S.U.
4. Următorul pas este să solicitaÈ›i autorităților mai sus menÈ›ionate întocmirea procesului verbal care atestă producerea evenimentului asigurat.
5. Luați măsurile necesare pentru limitarea pagubei și prevenirea degradărilor ulterioare.
6. ContactaÈ›i pe cât de repede posibil compania de asigurare prin care a fost eliberată poliÈ›a PAD, dar nu mai târziu de 60 de zile de la data producerii evenimentului asigurat, pentru avizarea daunei.
În cazul în care beneficiaÈ›i de ajutor social, contactaÈ›i direct PAID pentru avizarea daunei.
Avizarea daunei este documentul scris prin care o persoana înÈ™tiinÈ›ează asigurătorul despre producerea de avarii la locuinÈ›a asigurată, document care trebuie să conÈ›ină obligatoriu date care să permită atât identificarea asiguratului È™i a unei PAD valabile, cât È™i a evenimentului produs (data/perioada de producere, tipul de eveniment, consecinÈ›ele producerii acestuia)
În vederea completării avizării de daună asiguratul (proprietarul locuinÈ›ei) trebuie să aibă la îndemână poliÈ›a PAD valabilă la data producerii evenimentului È™i cartea de identitate a asiguratului sau a împuternicitului. Avizarea se poate realiza în scris sau prin telefon, situatie in care formularul de avizare este completat de operatorul de call-center. În oricare din variante este obligatorie completarea tuturor câmpurilor din documentul de avizare.
În urma înÈ™tiințării scrise, asigurătorul va deschide un dosar de daună. În termen de maximum 5 zile, un reprezentant al asigurătorului va veni la locul producerii evenimentului pentru a constata daunele reclamate. Împreună cu acesta, se va completa un Raport de constatare.
Raportul de constatare este documentul în care se consemnează daunele apărute la locuinÈ›a asigurată în urma producerii unui dezastru natural. Acesta va fi completat È™i semnat atât de către inspectorul constatator, cât È™i de către asigurat, la faÈ›a loculului. Raportul de constatare, semnat de ambele părÈ›i, se transmite asiguratului prin canalul de comunicare stabilit cu ocazia constatării.
1. Documente emise de autoritățile competente din care să rezulte cauzele È™i împrejurările producerii sau apariÈ›iei dezastrului natural – Inspectoratul JudeÈ›ean pentru SituaÈ›ii de Urgență (ISU), Serviciul Voluntar pentru SituaÈ›ii de Urgență (SVSU) / Comitetul Local pentru SituaÈ›ii de Urgență (CLSU) din cadrul Primăriei, Prefectură sau alte organe abilitate prin lege, (AdministraÈ›ia NaÈ›ională de Meteorologie; În caz de cutremur, dovada producerii evenimentului o reprezinta rapoartele primite de PAID de la Institutul National de Cercetare pentru Fizica Pamântului iar PAID are primeÈ™te cu regularitate aceste rapoarte pentru a nu mai fi necesar efortul asiguratului.
2. Actul de identitate al asiguratului, în copie.
3. Actele de proprietate aferente locuinÈ›ei asigurate, în copie.
Cele mai des intalnite forme ale actelor de proprietate asupra imobilelor sunt:
ATENÈšIE!
* Inspectorii de daună pot solicita acte suplimentare după efectuarea constatării sau pot oferi asiguratului informații asupra pașilor de urmat pentru finalizarea dosarului de daună.
* Începerea lucrărilor de reparaÈ›ie a locuinÈ›ei poate fi efectuată numai după ce avariile au fost constatate de către reprezentantul societății de asigurare.